Blog

De valkuilen bij onlinecampagnes

“Like onze pagina en maak kans op een duizelingwekkende prijs”. Wie kent ze niet, de Facebook- en andere onlinecampagnes waarmee handelaars zich met een onuitputtelijke creativiteit profileren als uiterst vrijgevig en sympathiek, en telkens weer bij hun doelpubliek spijkers met koppen slaan met deze hippe marketing. Zeker op sociale media is de verleiding groot om campagnes op poten te zetten waarbij handig gevist wordt naar ‘likes’ of ‘shares’ in ruil voor een kans op de nieuwste smartphone of een onevenaarbaar avonturenweekend in de Ardennen. Het organiseren ervan vergt niet veel moeite: op enkele tellen heeft de handige Facebookgebruiker of websitebeheerder zijn nieuwste promotiecampagne wereldkundig gemaakt. Lees meer

Safe Harbor omgevormd in Privacy Shield EU-VS

Het concept van de safe harbor-agreement is reeds eerder aangehaald op 18 december 2015 in de blog ‘recente ontwikkelingen inzake privacy en data protection. De Safe harbor–agreement tussen de VS en de EU betrof de privacy en de online verwerking van persoonsgegevens. Op 6 oktober 2015 is de safe harbor-agreement vernietigd door het Hof van Justitie gezien de bescherming die het bood aan de Europese inwoners naar hun oordeel veel te gering was. Lees meer

Nieuwe Privacyverordening een feit

Op 4 mei 2016 werd een nieuwe Privacyverordening gepubliceerd, namelijk de ‘Verordening betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (algemene verordening gegevensbescherming’, AVG). Lees meer

Recente ontwikkelingen inzake privacy en data protection

U zal er hoogstwaarschijnlijk wel iets over gelezen hebben in de krant of iets over gezien hebben op de televisie: uw persoonsgegevens zijn helemaal niet veilig in de VS (Het Europees Hof van Justitie heeft het Safe Harbor Verdrag met de Verenigde Staten nietig verklaard) en FACEBOOK werd veroordeeld omdat het bedrijf het niet zo nauw neemt met de privacy van surfers zonder een account van het sociale netwerk (De Nederlandstalige Rechtbank van eerste Aanleg BRUSSEL heeft in een zaak die werd aangespannen door de Privacycommissie aan FACEBOOK bevolen om een en ander in haar cookiebeleid aan te passen zodat de niet-leden van het netwerk met rust worden gelaten). In deze blog bespreken we kort de belangrijke punten van deze twee zaken en evalueren we de impact ervan voor u en uw onderneming. Lees meer

De Drone - het (on)geregeld projectiel

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant kondigde op 31 maart 2015 de aankomende publicatie aan van het KB dat het privé gebruik en de commerciële exploitatie van drones moet regelen. Het KB is een resultaat van overleg met het DG Luchtvaart (DGLV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer met de Landsverdediging en de Privacycommissie en de inwerkingtreding ervan is voorzien voor het najaar van 2015. Lees meer

Pas op voor de e-politie

Binnen afzienbare tijd zal de politie ook mogen “patrouilleren” op het internet. Politieagenten zullen dit ook anoniem mogen doen of in offline termen gesteld: de politie zal ook “in burger” mogen surveilleren op het wereldwijde web. Lees meer

Facebook’s nieuwe gebruikersvoorwaarden: wat is er nu van aan?

Iedereen weet het ondertussen wel: FACEBOOK heeft op 30 januari 2015 nieuwe gebruiksvoorwaarden ingevoerd en sindsdien ligt FACEBOOK (meer dan ooit) onder vuur wegens schending van de Belgische en Europese Privacywetgeving. Zo is er zelfs een Europese Werkgroep in het leven geroepen (met o.a. de Belgische, Nederlandse en Duitse Privacycommissies) om zich te buigen over deze nieuwe gebruiksvoorwaarden van FACEBOOK. Maar wat houden deze nieuwe gebruiksvoorwaarden nu eigenlijk in en zijn ze effectief in overtreding met de Europese Privacywetgeving ? De vakgroep ICT & Law KULEUVEN ICRI zocht het uit en publiceerde haar bevindingen in een 60 pagina’s-tellend rapport. Lees meer

[1]  

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]